handdator

Visa fullständig version : Martins skola in hur man är cool på internet och i verkligheten


Martin
2006-06-25, 11:29
Många har undrat ...
Andra har bara beundrat ...
Här är svaren.


Martins skola i hur man blir en cool dykare

På grund av funderingar i huruvida man är cool eller inte i en nyligen uppkommen tråd så har jag beslutat att ta er under mina vingar och delar med mig av all visdom som jag har samlat på mig under 12 års hårt internetsurfande. Så här kommer till er hjälp:

"Martins skola in hur man låter cool på internet och i verkligheten."

Kap 1

Attityd.

Det räcker inte med att ha häftiga grejer, ni måste säga häftiga saker också.

Vad än någon annan säger så MÅSTE ni säga något antingen coolare eller värre.

Lyssna när killar jämför lumparhistorier, det är samma sak. Ett typexempel:
Kille 1: -vi fick åka stridsvagn X.
Kille 2: -vi brukade åka runt och spöa skiten ur stridsvagn X.
Kille 3: - ÅKA???!! Vi drömde om att få åka! Vi kröp...
Vem är coolast?

Nu gör vi om det fast med dykning:

Martin Nordin: -Jag ska gå Full Cave i november.
Richard Lundgren: -Jag har varit 3 km in i Plura.
Du: -Jaha Richard... Då var det vid din "turning point" som vi påbörjade vårt deco...

Vem blev kung i baren nu då??!!


Kap 2

Byta språk funkar alltid.

Säger man att man gjorde lumpen som "gruppchef" eller "squad leader"?
Såg man snö någon gång under lumpen?
Bra, då kan man lägga till att man var "specialized in artic warfare", och helt plötsligt ser man Dolph Lundgren framför sig istället för en liten fjunig 20-åring.


Samma sak inom dykning.
"Jag håller på och går Rescue diver" nej, nej, nej, fel, fel, fel,
"Jag utbildar mig till räddningsdykare!" bra och coolt. Dra den för folk som inte är insatta i dykning och dom kommer tro att du tjänstgör med räddningstjänsten eller helikopterdivisionen på Säve.


"jag går Advanced"? nej, nej, nej, fel, fel, fel,
"jag går en kurs i avancerad dykning" Rätt.
Helt plötsligt så ser man fem scootrar och tio decoflaskor runt din kropp. Observera att jag använder "scooter" istället för "undervattensmoped". Bara dom okunniga säger "undervattensmoped" du vet bättre och säger scooter. OBS! notera stavningen, scooter, inte skoter. Det här är dykning, inte Pistvakt.

"dykkompisar"? nej, nej, nej
"team"? rätt,

Glöm det där med parkamrat. Du har en "team-mate" som gärna beskrivs som "etta", "tvåa" eller "trea" beroende på hur ni ligger i vattnet. Du säger aldrig att "jag simmade först", du säger "jag var etta" osv. (det är tuffast att vara etta).

Glöm vändpunkt, det heter "turning point".

"vi ska simma så långt in vi kan" fel,
"vi ska göra ett push" rätt,

Inom dykning så får man snabbt status om man lyckas klämma in tech eller cave, eller helst båda. Sen när räcker det med att säga att man är dykare? Techdykare skall det ju vara. Eller:
- "jag dyker mest cave nu för tiden". (notera att man alltid ska säga cave, aldrig grotta)

Jag hoppas att din torrdräkt har "cave cut", annars är du ute kompis...

Nu kombinerar vi våra kunskaper:

Linkap? fel,
Line cutter? rätt

Kniv? fel
Knife? rätt
Cave knife? rättast

Linhjul? fel,
Reel? rätt
Cave/tech/wreck reel? rättast

Lina? fel,
Cave/wreck line? rätt


Kap 3

Färg = Svart.

Jag väljer att citera Alexandra Grönvall:
"Alla dykprylar går att få i din favorit färg, så länge den är svart"
Så sant så sant.....

Dock så är det värt att notera att alla som sliter livet ur sig för att få helt svart utrustning hela tiden drömmer om rosa Jetfins...


Kap 4

Förkortningar.

MOD, SAC, EAN, DECO, EAD, RB, SCR, ECCR, DCS, KSNUS, BRAVO, BWRAF, NAUI, CMAS, SSDF, PADI, SSI, NSS-CDS, CCR, DIN, SEABAG, YBOD, DAN, OC, CC, OSV...

Ingen frågar vad en förkortning du använder betyder, dom tror automatiskt att du kan mer än dom och dom känner sig lite dumma och vågar inte fråga. Om någon modig och dum stackare skulle ta sig mod att fråga om en förkortning som du inte kan, var tyst och låt någon annan svara. Glöm inte sedan att hacka på personen som frågade (viktigt så att dom fortsätter att tro att du kan mer).
Titta noga när nästa person på något intenetforum vågar fråga om en förkortning, så ser du vad jag menar.

Om dom frågar just dig och ingen annan finns i närheten. Fly, här är några användbara fraser:
"Djävlar! jag har glömt att byta kompressoroljan!"
"Bra fråga, vänta, jag ska bara fixa den här viktiga saken först"
"Kan vi ta det sen? Jag står och blendar trimix inför helgens push" (respekt!)

Skulle det inte gå att fly så säg bara "det fick jag lära mig den hårda vägen, tycker jag att du också ska göra". Hårt och hänsynslöst, här visar du verkligen vem som bestämmer.

Brukar du fråga din parkamrat hur mycket luft han/hon drog?
Inte längre, i framtiden ska du fråga om deras SAC.

Om du säger "i helgen ska jag äntligen dyka lite OC igen", kommer folk automatiskt tro att du annars dyker RB, vilket ger många bra gratispoäng. (RB = coolt)

Du och dina kompisar (ditt "team") måste ha ett bra team-namn. Detta skall bestå av fyra bokstäver. Och då kan ni börja att sträva efter att bli som BSTD, WKPP, NACD, EKPP eller BBOD.




Sådär... Det var dom fyra första kapitlen. Nu har jag visat ljuset och lärt er grunderna. Nu hoppas jag att ni övar ordentligt!

Sen så är det ju så att dom riktigt coola dykarna har en egenskap till, men den får ni lista ut själva.



Detta är skrivet helt utan ironi och bygger helt och hållet på en helt bunt med seriösa fakta.

OSSA
2006-07-06, 14:10
Härligt Martin!

Det är skönt att se att det finns lite potentiellt tillväxtmaterial i även i dessa tider. Du har ju som sagt fått en aning av sanningen, att det spelar ingen roll vad man håller på med (dykning, golf, religon whatever), meningen med livet är att vara bättre än alla andra, och att få dem att förstå att det verkligen är så. "Oneuppmanship"

Kraften verkar var stark i dig, om du är mogen för mer, skulle jag rekomendera Steven
Potters skrifter i ämnet, se http://en.wikipedia.org/wiki/Upmanship


Å övermannasällskapets vägnar, högaktningsfullt
//O