handdator

Visa fullständig version : Baggbodykarna snabbtestar Backuplampor


Martin
2007-01-04, 11:18
Jag fick en fråga om vad jag tycker om Ledlensers backuplampa "Frogman" i jämförelse med andra backuplampor. Då jag förutom Frogman har använt både UK Q 40 och Super Sabrelite så beslöt jag mig för att skriva en lite jämförelse. Det finns 1000-tals olika backuplampor på marknaden men dessa är de tre som jag ha erfarenhet av.

---

Vad jag tycker om Frogman:

Jag är mycket nöjd med ljuset. Här på västkusten spelar färger stor roll och att ha så vitt ljus som den erbjuder gör stor skillnad. Jag har till och med börjat lämna kanisterlampan på land och dyker enbart med Frogman när jag naturdyker. Man ser alla färger på alla djur man tittar på. Färger som inte syns med halogen blir hur klara som helst med diod. Det gör nog inte så stor skillnad i en gruva eller en grotta, men vid naturdyk så är skillnaden stor.

Ledlenser Frogman ger 33 lumen med en Powerchip diod på 1,25w (tillverkarnas siffror). Det kanske kan jämföras med Princeton Tec 40 som enligt tillverkaren ger 28 Lumen på en 4w lampa. Den står sig bra i konkurrensen med andra ord. Jag har jämfört den mot en kompis Halcyon Scout med LED insatts (3w LED) och där fick vann Halcyon lampan stort. Jag har inte provat den mot en Heser, men med tanke på att Heser Backup LED spöade Halcyon när vi jämförde dem på på OT så är en sådan match onödig. Men både Halcyon LED Scout och Heser Heser Backup LED kostar mer än dubbelt så mycket som Frogman så kan man ju förstå att de spelar i en annan division.

Övriga plus och minus

Saker jag gillar:

Den går att få i gult. Mycket bra, bli lättare att hitta då.
Öppnas utåt vilket gör att lampa inte kan slås på av ökat omgivande tryck.
Den har inte läckt än på ca 70 dyk. (tar i trä...)
Bra batteritid.
Diodens livslängd.
Det vita ljuset.


Nackdelar :

Ej godkänd under 60m. Fast kan man under 60 så kostar ju gasen mer än två nya lampor så då har man nog råd att byta.
Den har inget snidat grepp utan är ganska slät. Nu har inte jag haft problem med det, men ändå så kan det vara värt att ta upp.
Inte lika bra som Heser.


Jämförelse med Super Sabrelite:

Super Sabrelite är en trotjänare inom Baggbodykarna och vi har använt den sedan förra decenniet. Det är en mycket tålig lampa som tål tuffa tag. Så kvalitén är garanterat i toppklass. Frogman är ganska ny på marknaden och huruvida den är av samma robusta kvalité återstår att se.

Båda ligger på 33 Lumen men jag upplever Super Sabrelite som lite mer spottad. På 2-4m är håller Frogman sin ljusbild bättre än vad Super Sabrelite gör men den skillnaden försvinner på längre avstånd och på lite längre avståns så vinner Super Sabrelites på grund av sin starkare spott. Har tyvärr inget candelatal på dem. Super Sabrelite upplevs lätt som starkare på grund av att den är mer spottad. Här skulle man kunna se en fara i att det skulle kunna vara svårare för en parkamrat att upptäcka lampsignaler med en Frogman i jämförelse med en Super Sabrelite. Men det är inget jag har märkt de få gånger jag ha provat.

Batteritiden i Frogman är ca 50 timmar mot Super Sabrelites 5-6. Att Frogman sedan använder sig av R6-batterier tycker jag är bra för såna har man nästan alltid med sig och skulle man inte ha det så är de lätta att få tag i. Det gör även att lampan blir smidigare än Super Sabrelite. Som extra plus så behöver inte Frogman en skena som batterierna i, vilket Super Sabrelite gör. Less is best.
Dioden i Frogman håller "upp till" 100 000 timmar mot Super Sabrelites lampa som bara håller i 30 timmar, nu har vi använt de flesta av våra Super Sabrelites i mycket mer än mer än 30 timmar men det är ändå stor skillnad.

Ska man då bya ut sin Super Sabrelite mot en Frogman? nja, kanske. Jag ville åt den längre brinntiden och det vita ljuset så för mig fanns det en poäng att byta. Men ska man bara ha den som backup så duger en Super Sabrelite lika bra. Backuplamapan ska man ju bara använda i nödfall och då kan det vara till Super Sabrelites fördel att den är mer spottad.


Jämförelse med UK Q40:

Att jämföra den med en Q40 är knappt värdigt då Frogman slår UK Q40 på alla punkter enligt mig. Utom möjligtvis priset där Q40 är billigare än Frogman. Jag vet inte varför jag inte gillar UK Q40, många andra älskar den, men man är som man är och jag gillar den inte. Någon som gillar den får gärna lägga en försvarande kommentar så vi får lite balans.


Bildjämförelse:

På de bifogade bilderna kan du se skillnaden taget i ett mörkt badrum på ca 145 cm avstånd. Det är Frogman till vänster, Super Sabrelite i mitten och UK Q 40 till Höger. Nu är bilderna tagna med mobilen och bilderna skiljer sig lite från verkligheten då kameran har lagt in ringar i bilderna där det i verkligheten är mjuka övergångar och uttoningar.

/gallery/files/2/frogman_supersabre_q40_web_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=913)

/gallery/files/2/lampor1_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=914)

Markus
2007-01-04, 16:47
Jag köpte en Ledlenser Frogman i höstas då en av mina tidigare lampor blev blöt. Jag testade den bara lite lätt och kostaterade att den nog duger. Senare behövde jag en lampa som kunde fungera lite som primärlampa när jag filmar. Vid dessa tillfällen har jag redan en stor kansiter på mig och vill inte ha en till. Jag testade då att placera Frogmanlampan på ett goodman-grep. Det visade sig fungera felfritt och övriga dykare i teamet hade inget problem att se mina signaler eller var jag var, både på vrak och i gruva.
Jag har nu beställ ytterligar två lampor som ska bli backup lampor och min gamla scout får ligga i dykväskan.