handdator

Visa fullständig version : 2006 års hetaste julklappstips


Reg Ulator
2006-12-06, 11:34
Alla har vi varit där, känt fruktan, desperationen och uppgivenheten. Vad ska jag ge bort i julklapp?

---

Det hela bli inte lättare av att de man ska ge klappar till är dykare.
Hur hittar man rätt i den djungel av dykprylar som finns på marknaden?
Var är rätt och fel julen 2007?
Finns det julklappar att ge till min dykande kompis som inte kostar skjortan?



Det beror ju lite på var du köper dina skjortor, men följ med ner i julklappsdjungeln så ska vi se vad just du kan hitta till din dykande vän.






Billiga skjortor:

Nackband i neoprene
En billig detalj till masken som få dykare kan leva utan. Ersätter den befintliga maskremmen.
Trasslar aldrig, ser bättre ut, är säkrare och behöver bara ställas in en gång. Finns många argument för men inga emot.

Har din dykande vän inte ett nackband i neoprene så är det bara att köpa.
Noteras bör att jag inte rekomenderar de nackband som man trär på den vanliga maskremmen utan de som ersätter den. Det är viktigt.
Det handlar som snygghet, stil och säkerhet.
Pris 100:-


Webbing
Detta förutsätter att din vän dyker med platta/remställ. Webbing slits med åren och kan därför vara en uppskattad pressent om personen i fråga har haft sitt remställ i några år.
Webbing kostar inte så mycket räkna med mellan 200-300 kronor, ev lite mer i vissa lägen. Finns för det mesta bara i svart, men våra vänner på Oceanic Tech säljer även webbing med färgerna röd, blå och gul. Personligen gillar jag den röda och blåa bäst då den är lättast att färgmatcha med de anda delarna i dykutrustningen. Svart är lite väl tråkigt och känns för "standard".


Wax
Används för att smörja kedjan i torrdräkten.
Pris: 25-50:-


Böcker:
Några bra böcker som verkligen kan rekommenderas är:

Fitness For Divers av Cameron L Martz
GUE Doing It Right The fundamentals av Jarrod Jablonski
Hyperbar fysiologi och dykerimedicin av Hans Örnhagen
Kusthav av Inge Lennmark



Mellanpris skjortor

Backup-lampor:
Den bästa backuplampan är enligt mitt tycke den som kommer från det Tyska företaget HESER. HESER Backup Light LED den slå det mesta jag har provat, sett ur många synvinklar.
Pris 1800:-

Ett annat tyskt företag är LED-LENSER som med sin lampa Frogman har blivit ett bra och billigt alternativ för dem vars tomte inte har råd att köpa Heser.
Pris 700-800:-

DAN-försäkring
Den man älskar försäkrar man. Om din vän ska ut och resa så är en försäkring från DAN ett bra sätt att visa att man bryr sig. Läs mer på DANs hemsida (https://www.daneurope.org/sve/svenska_.htm).
Pris 655-2325:-

Kompass
Själv så simmar jag bara vilse när jag använder kompass, men om du vill att din vän ska hitta hem så kan en kompass vara ett bra allternativ.
Jag gillar kompassen SK-7 från våra finska vänner Suunto.
Pris 400-500:-

Presentkort
Tråkigt men ger frihet att välja.

Nitroxkurs
Under 2007 finns inga skäl att inte dyka nitrox. Det handlar om tid och säkerhet.
Pris 2000:-

Dyra skjortor:

En dykdator från Suunto
Ytterst få dykare jag känner skulle bli besvikna om det låg en dykdator ifrån Suunto under granen.
Nu kommer Suunto under våren att släppa nya versioner av några av sina datorer (Cobra och Vyper). Låt därför bli att köpa de gamla modellera som håller på att gå ut. Det är verkligen inget fel på dem, det är verkligen riktigt bra dykdatorer, men som julklapp så kan det ju vara tråkigt att köpa något som inte är senaste modellen när sommaren börjar. Då kan man istället köpa ett presentkort på en av de kommande modellerna som din vän kan få hämta ut när de kommer.
Men Suunto har många modeller och det bästa är att gå in till på en dykbutik och ta reda på vilken som passar både din plånbok och din väns dykning.
Pris: 2500-11000:-

Torrdräkt
En måttsydd Ursuk HeavyLight Cordura skulle sitta som en smäck under min julgran. Nu har jag iofs redan en, men ändå.
En riktigt bra dräkt som kommer hålla i många år framöver.
Pris: 10000+

Dykresa
Kommentarer överflödiga!
Ibland behöver man lämna Sverige för varmare breddgrader.

* Är din vän intresserad av grottdykning så kan jag verkligen rekommendera att lägga en resa till Florida under granen.
* Annars så rekommenderar jag att man ber tomten ringa de trevliga tjejerna på scubatravel, eller besöka deras hemsida. (http://www.scubatravel.se)
* Ska man till Thailand så får man inte glömma bort "Lanta Divers", ett center som jag själv inte varit på men som de flesta talar gott om.


Väldigt dyra skjortor:

UV-scooter
Om tomten lägger en Silent-Submersion N-19 SALTWATER under min gran lovar jag att gifta mig med honom.



Det var allt för den här gången. Om någon har fler tips så är det bara att lägga en kommentar.

Kram
Reg.