handdator

Visa fullständig version : Är gruvnördar gruvnördar bara för att det finns så få grottot i Sverige?


Nicklas
2006-07-31, 10:49
Jag har en teori att om alla gruvor i Sverige istället var grottor så skulle det definifivt finnas fler riktiga sk speleologer (grottnördar). Tror ni också att det skulle vara så?

Fredrik
2006-07-31, 11:27
Jag har en teori att om alla gruvor i Sverige istället var grottor så skulle det definifivt finnas fler riktiga sk speleologer (grottnördar). Tror ni också att det skulle vara så?

Jag tror det delvis kan vara så.
Dock gillar jag gruvornas känsla av industri.

Men jag vill prova lite grottning helt klart.

Anders H
2006-08-22, 23:58
Jag har en teori att om alla gruvor i Sverige istället var grottor så skulle det definifivt finnas fler riktiga sk speleologer (grottnördar). Tror ni också att det skulle vara så?


Nix! En gruva är intressantare än en grotta, den har mer historia. Det är bara se hur det ser ut nere i Tuna-Hästberg eller Vintjärn. Stalagmiter och stalagtiter är tråkiga i jämförelse med gamla rälsbitar och fyllhammare...;-)

Martin
2006-08-23, 17:43
Helt rätt Anders!

Gruvor är mycket intressantare, det är på andraställen som de är intresserade av grottor pga brist på gruvor.
Och när såg man en grottlave senast?

Personligen gillar jag gruvor mer på grund av historien och blandningen mellan underjord och mäniskans framsteg.

/Martin

Daniel
2006-09-01, 19:32
Martin????? Grottlave??? :) Kan inte annat än att skratta högt!

Riktigt roligt. JAg ska försöka att ordna bild på en till framsidan i grottan.

Bergsbruk.se
2006-09-04, 00:02
Martin????? Grottlave??? :) Kan inte annat än att skratta högt!

Riktigt roligt. JAg ska försöka att ordna bild på en till framsidan i grottan.


Bocken över Stenkumlahålet - är inte det en grottlave (om än liten)? :-)

Anders H
2006-10-09, 22:53
Har det inte sprängts så är det ofta inte värt att dyka på. ;)

Jo, fast jag skulle nog vilja tillägga:

Har det inte sprängts så är det ofta inte värt att krypa in i. ;)