handdator

Visa fullständig version : Vattennivån i Stråssa?


Martin
2006-07-26, 14:02
Hej

Är det någon här som har koll på hur högt vattnet har nått i Stråssa?

/Martin

Daniel
2006-07-27, 04:10
Hej

Är det någon här som har koll på hur högt vattnet har nått i Stråssa?

/Martin
Jag skulle tro att nästan halva dagbrottet är fullt nu... Det är nog försent att gräva de där två metrarna som gör hela 135m nivån dykbar. Är inte säker men när vi var där sist så låg vattnet ca 5meter upp i botten av brottet. Kanske har den varma torra sommaren gjort att det fortfarande finns tid kvar?

Martin
2006-07-27, 08:48
80m nivån då?
Var det inte den som gick att gräva fram?

Eller minns jag fel?

/Martin

Anders H
2006-08-18, 01:19
Var innanför staketet vid stora hålet för ca 2 veckor sedan. Vattnet stiger sakta... Att döma av träden nere på botten har vattnet stigit ca 5 meter under sommaren. Genom att ta tid mellan kast av sten och plums på botten så uppskattade jag att vattennivån var ca 100 meter ner. Det är långt ifrån halvfullt i hålet.

Motard
2006-08-26, 23:33
Annars kan ni ju dyka i ventilationsschaktet ned till 195...

Dåligt med stegar där dock. Blir en lång firning, och mycket vatten ovanför huvudet...

Daniel
2006-09-01, 19:24
Om vattnet inte stigit mera än så.. då kan man fortfarande gräva fram orten i dagbrottet. Det kanske vore något att göra vid den första snön? Det kanske är lättare att se exakt vart man skall gräva då? Jag kan säga exakt med 0,5meters +/- vart den är idag.

Är det någon som vill hänga med? Vi kan fylla valpen och sticka dit!

Martin
2006-09-01, 22:16
om jag är ledig och har pengar så hänger jag på. Tågen stannar ju i Storå nu för tiden så man kan ju ta tåget hela vägen.

Fredrik
2006-09-03, 14:39
Om vattnet inte stigit mera än så.. då kan man fortfarande gräva fram orten i dagbrottet. Det kanske vore något att göra vid den första snön? Det kanske är lättare att se exakt vart man skall gräva då? Jag kan säga exakt med 0,5meters +/- vart den är idag.

Är det någon som vill hänga med? Vi kan fylla valpen och sticka dit!

Jag hänger på om det tiden passar :)

Igen dyning eller så för mig dock.

Anders H
2006-11-11, 21:51
Jag var förbi Stråssa för ett par dagar sedan och konstaterade att vattennivån visserligen stigit något men knappast med mer än 10 meter sedan i somras. Det är fortfarande runt 100 meter ner till vattnet.

Martin
2007-01-27, 09:27
Jag var förbi Stråssa för ett par dagar sedan och konstaterade att vattennivån visserligen stigit något men knappast med mer än 10 meter sedan i somras. Det är fortfarande runt 100 meter ner till vattnet.

Vi var förbi i helgen och det hade kan inte ha stigit speciellt sedan ditt inlägg. Verkar gå sakta nu.
Det var is i dagbrottet, vilket är intressant för det tyder på att cirkulationen inte är så stor. I tex. Idkerberget där det aldrig blir is. Fast det kanske ändras i Stråsssa när vattennivån blir högre.

/Martin

Anders H
2007-01-30, 03:07
Vi var förbi i helgen och det hade kan inte ha stigit speciellt sedan ditt inlägg. Verkar gå sakta nu.
Det var is i dagbrottet, vilket är intressant för det tyder på att cirkulationen inte är så stor. I tex. Idkerberget där det aldrig blir is. Fast det kanske ändras i Stråsssa när vattennivån blir högre.

/Martin

Hur såg kanterna på isen ut? Om vattnet stiger borde det synas i kanterna allteftersom isen lyfts upp av vattnet.

//Anders H

Martin
2007-02-06, 13:56
Hur såg kanterna på isen ut? Om vattnet stiger borde det synas i kanterna allteftersom isen lyfts upp av vattnet.

//Anders H


Tänkte faktiskt på samma sak me´n kunde inte se något som tyder på någon höjning av vattenivån. Verkar som om det står nästan stilla. nu var vi inte ända ner men kanterna såg ganska stabila ut.


/Martin

Anders H
2007-04-21, 00:15
Tänkte faktiskt på samma sak me´n kunde inte se något som tyder på någon höjning av vattenivån. Verkar som om det står nästan stilla. nu var vi inte ända ner men kanterna såg ganska stabila ut.


/Martin

Är och jobbar i området i nästa vecka. Jag skall ta en sväng och kolla nivån i hålet. -Rapport följer...

-Var förbi Stråssa och kollade vattennivån idag. Vattnet har stigit; -gissningsvis ca 10 meter sedan i vintras men det är svårt att avgöra då man saknar bra referenser. Hålet är ju rätt stort... Isen har flutit upp och det är ca 10-15 meter vatten runt om.


Anders H